Binnen een goede communicatie met fans, sponsors en andere geïnteresseerden is een facebook-pagina onmisbaar. Het is in deze tijd dé manier om berichten met de buitenwereld te delen. Je kunt namelijk heel snel, direct en gericht evenementen aankondigen of nieuws delen.

Een pagina maken
Als vereniging moet je hiervoor eerst een pagina aanmaken. Hiervoor ga je naar www.facebook.com. Op de aanmeldpagina log je in met een account waar je al over beschikt. Heb je die nog niet, dan meld je je aan met je persoonlijke gegevens. Je kunt namelijk pas een verenigingspagina maken als je een persoonlijk account hebt.

Zodra je bent ingelogd op Facebook, klik je op het driehoekje helemaal rechtsboven in het beeld. Er komt nu een menu tevoorschijn met daarin de optie ‘pagina maken’. Als je hierop klikt, komt er een vervolgscherm met pictogrammen van verschillende keuzemogelijkheden. Onder het pictogram ‘artiest, band….’ vind je in de lijst de keuze ‘muzikant/band’. Deze kun je selecteren en in het vlak eronder een verenigingsnaam naam invullen. Daarna klik je op ‘aan de slag’ en rond je de aanmelding af.

Na de aanmelding beschik je over een eigen pagina. Hier voer je een representatieve profiel- en omslagfoto in. De omslagfoto is dan de brede foto in de balk bovenin. De profielfoto is de inzet in die balk. Deze profielfoto komt trouwens te staan bij alle berichten en reacties die je op facebook zet. Vaak is het slim om hiervoor het logo van de vereniging te gebruiken. Ook moet je de pagina vullen met informatie over de vereniging. Vrees niet, je kunt alles later nog aanpassen en fijnslijpen.

Als de pagina is opgezet, zul je bezig moeten gaan met het vullen. Hiervoor kun je kleurige balk met pictogrammen gebruiken, die je bovenaan de pagina vindt. Hier kun je kiezen of je een foto wilt plaatsen, een evenement wilt aankondigen of zomaar een notitie wilt achterlaten. Probeer de verschillende opties gewoon eens uit. Ook hierbij geldt, dat je alle publicaties later weer kunt verwijderen.

Redactie opzetten
Een goede Facebook-pagina staat of valt met de berichten die erop komen te staan. Deze moeten regelmatig geplaatst worden. Er dient in elk geval steeds iets te gebeuren op de pagina. De slimste manier om dit te garanderen, is door meerdere personen bij de redactie van de pagina te betrekken. Zo kunnen die ieder vanuit hun eigen invalshoek met berichten, foto's en filmpjes komen. Verzamel dus een groep redacteurs in de vereniging, maak afspraken en een taakverdeling. Wijs vervolgens ook een persoon aan die de eindredactie voor zijn rekening neemt. Deze eindredacteur houdt toezicht wat en hoe de informatie op de Facebook-pagina terechtkomt.

Om personen toegang te geven tot de Facebook-pagina, ga je eerst naar 'instellingen'. Daar kies je optie 'paginarollen'. Onder 'Een nieuwe paginarol toewijzen' kun je een naam of mailadres invoeren van wie je bij de pagina wilt betrekken. Als je een naam ingeeft, verwijst dat naar de persoonlijke Facebook-account van de betreffende persoon. Achter naam of mailadres geef je vervolgens aan welke rol deze persoon krijgt. Kijk bij de toelichting van iedere rol wat het precies inhoudt. Op deze manier deel je dus de redactie van de Facebook-pagina in.

Binden
Nog belangrijker dan het schrijven is het feit dat de berichten ook gelezen worden. Dit doe je door vrienden te verbinden aan je verenigingspagina. Dit kan bijvoorbeeld door de leden van de vereniging te vragen om vrienden uit te nodigen. De leden kunnen ook berichten van de verenigingspagina 'liken', 'loven' en delen op hun tijdlijn. De knoppen hiervoor verschijnen onder elk bericht. Zo bouw je - als een olievlek - je lezersbestand uit.

Verder kan het slim zijn om als vereniging ook eens te reageren op berichten op andere Facebook-pagina's. Bijvoorbeeld op berichten op de pagina van de BBM (https://www.facebook.com/mijnBBM/). Hierdoor zal de naam van de vereniging en de locatie van de Facebook-pagina rond gaan zingen.