Voor majorette/twirl trainingen zijn er helaas geen écht uitgewerkte lesmethodes aanwezig. Wel zijn er richtlijnen die je in je les kunt gebruiken. We geven je graag enkel voorbeelden. Gebruik je zelf een methode in de training, dan horen we dat graag van je.

Een interessante training die aansluit bij de belevingswereld van het kind is essentieel om leden te behouden. Zodra je kinderen niet kunt boeien haken ze af. Vaak is dit wel een dilemma in onze sport. Er moet namelijk ook hard getraind worden voor wedstrijden. En dan gaat het om techniek/showtrainingen, afwerking, cleanen, herhaling en herhaling. Niet alle kinderen blijf je hiermee boeien. Daarbij komt ook nog dat er vaak te weinig tijd is om ook nog leuke, op techniek gerichte spelletjes te doen.

Een goede afwisseling in de les is echter belangrijk, zeker als je begint met nieuwe leden. Onderstaand een aantal bestaande opleidingen/wedstrijdonderdelen die je kunnen helpen om je trainingen in te vullen en op een goede manier, in een juiste volgorde, technieken aan te leren. Want te vaak zien we dat er stapjes overgeslagen worden. Dit terwijl een goede basis essentieel is!

Leidraad twirl/dans; Fase opleiding en Technisch Programma


1. Fase opleiding
De bestaande fase opleiding is een goede richtlijn om je trainingen in te delen. Elke fase bestaat uit twirl- en danstechnieken. Als je start met een nieuwe groep is fase 1 heel handig om te zien met welke technieken je moet beginnen. Vervolgens bouw je de trainingen uit naar een hogere fase. Er zijn in totaal 4 fases. De faseboeken kun je bestellen bij de KNMO (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). In elk boek staan afbeeldingen ter verduidelijking.

2. Technisch Programma
Het Technisch Programma is een andere ideale richtlijn voor het instuderen van technieken. Met een beginnende leerling start je bij de technieken uit Technisch Programma 1. Je begint met de losse technieken. Beheerst men die, dan kan men ze in de volgorde van het Technische Programma aanleren. Het meeste resultaat bereik je als je het Technisch Programma in stukjes hakt. Kent men bijv. alle verticale twirls, dan kun je het eerste gedeelte van TP 1 al gaan aanleren. Zo leer je meteen de combinatie van technieken.

Omdat het Technisch Programma uit 4 niveaus bestaat kun je hiermee een aardig eind komen in je lessen. Bovendien kunnen je leerlingen met het Technisch Programma meedoen aan een wedstrijd. Een extra stimulans.

Uitleg en demofilmpjes van het Technisch Programma vind je op de website van de BBM. Klik hier om naar de pagina te gaan.

Sterparade
Je denkt er misschien niet direct aan, maar het wedstrijdonderdeel Sterparade is een hele goede manier om kinderen te leren tellen en beweging in de maat van de muziek. Het verplichte muziekje heeft een heel duidelijk en rustig ritme. Je kunt met bijv. klapspelletjes kinderen leren om in de maat van de muziek te gaan werken. Zet ze bijv. allemaal op een rijtje en laat ze in de maat klappen. Daarna maak je het moeilijker door bijv kinderen om de beurt te laten klappen, niet meer mee te tellen, een pauze in te lassen en vervolgens een leerling aan te wijzen die op tel 1 moet beginnen met klappen. Als ze dit eenmaal kunnen kun je natuurlijk gaan experimenteren met andere muziek.

Dansspetters (dansmethode)
Dansspetters is een uitgewerkte dansmethode gemaakt door Maria Speth. Het is geschikt voor basisschool leerlingen. Dansspetters bestaat uit 3 lesboeken met bijbehorende muziek-CD’s. Elke dans heeft een achtergrond en een thema dat aansluit bij de leef- en belevingswereld van kinderen en waarin het speelse element en de eigen improvisatie een centrale plaats hebben. De verschillende dansen omschreven in de werkboeken zijn heel goed te gebruiken in majorette/twirl trainingen. Meestal als warming-up, maar vaak ook om de eigen fantasie van de leerlingen te prikkelen. Ze zorgen voor een leuke afwisseling in de training. Meer informatie: www.dansspetter.nl Via deze website kun je ook de boeken en Cd’s bestellen.

Verenigingsdiploma’s
Niet echt een methode, maar wel een heel leuk idee om kinderen te stimuleren om thuis te trainen is het ‘Verenigingsdiploma’. Uiteraard kun je het een andere naam geven (graag zelfs). Sommige verenigingen werken met Levels, anderen noemen het Graden of Fases.
Waar het om draait is dat je per diploma een aantal technieken vaststelt (bijv. de full hand twirls uit het Technisch Programma). Kan een kind alle technieken dan krijgt het een diploma. Je kunt ook een aantal examendata per jaar inplannen waarop kinderden hun diploma’s kunnen halen. Vermeld er wel altijd bij dat dit geen landelijk erkende diploma’s zijn.