ER WAS EENS...
DOOR RONELLE LUIJTEN
Toen ik opgroeide was de vraag niet óf ik bij de harmonie wilde, maar wélk instrument ik wilde bespelen. Muziek maken was bij ons thuis normaal, en bij de harmonie gaan zeker. Tijdens een van de ontdek-middagen bij de harmonie wist ik het zeker, ik wilde saxofoon spelen! Sopraansax, dat vond ik een gaaf ding! Sopraansax komt natuurlijk niet veel voor bij de harmonie, altsaxofoons hadden ze al genoeg, dús: ik startte met klarinet. Ook recht, een iets andere klank, maar die kwamen ze te kort bij de harmonie dus dat was een prima invulling.
Na AMV-muzieklessen ging ik op les bij de plaatselijke muziekschool. Ik bleek het vrij gemakkelijk onder de knie te krijgen, oefende thuis af en toe, maar kon gelukkig met mijn wekelijkse repetities bij de harmonie ook goed mee met de muzieklessen. Al snel stroomde ik bij het leerlingenorkest van de harmonie van de 3e naar de 2e klarinet en begon ik er de lol van in te zien. Tijdens een van de repetities werd het ‘jeugd solisten concours’ genoemd. Op een podium met mijn klarinet een deuntje spelen wat ik op de les had geoefend, daar doe ik wel aan mee! Hoe spannend kan dat nou zijn?
En daar stond ik dan.. als meisje van 10 jaar oud, 2 jaar ervaring op mijn klarinetje. De druk was hoog, de zaal zat natuurlijk vol bekenden, papa en mama waren natuurlijk apetrots, en een delegatie klarinettisten van het A-orkest (zoals ze dat in Veldhoven noemen) mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Ik werd aangekondigd op mijn eerste concours met de voor mij legendarische woorden, iedereen die ooit mee heeft gedaan aan een solisten concours herkent dit…
“Dames en heren, voor u heeft plaats genomen, Suzanne. Suzanne speelt inmiddels 3 jaar klarinet en komt uit de 5e afdeling. Suzanne gaat het nummer: Cantabile et allegro ten gehore brengen. Suzanne, héél veel succes.” De presentatrice liep weg, het zweet brak me letterlijk uit..
Het muziekstuk vergeet ik nooit meer… eindigend op een hoge C. Ik had die hoge C tijdens de les al 100 keer gespeeld, maar toch bleef dat een spannend moment… en wat denk je… PIIEEP… ik haal de klarinet uit mijn mond en lachte ongemakkelijk en dacht “het zit er op maar dit doe ik nóóit meer”. Tijdens de prijsuitreiking werden alle muzikanten één voor één naar voren gehaald. Allemaal een prachtige eerste prijs, en wat denk je? Suzanne, voor jou een tweede prijs. De moed zakte me in de schoenen… ik deed het toch best goed na 3 jaar klarinet spelen?
Dit was dan ook mijn eerste én laatste ervaring met het jeugdsolisten concours. Ik was niet gemaakt om te soleren en vond het heerlijk lekker muziek te maken bij de harmonie. Een aantal jaren later heb ik de switch gemaakt van klarinet naar saxofoon en ik zit daar prima op mijn plek, veilig tussen de andere muzikanten, wél op de eerste stoel.
Een aantal jaar terug werd ik benaderd het jeugdsolisten concours in Veldhoven voor een jaar te presenteren. De presentatrice die het eigenlijk zou doen viel uit dus ik ben last minute ingevlogen. Ik heb gevraagd wat de bedoeling was en dat was vrij simpel: je kondigt de muzikanten aan en probeert ze op hun gemak te stellen. Laat het gewoon lopen zoals het voor jou fijn voelt, dan komt het zeker goed.
Ik ben de dag vrij ontspannen gestart, vond de eerste aankondiging wat ongemakkelijk maar daarna ging het prima. En na 5 muzikantjes komt er een klein meisje binnen met haar klarinet. Ik kijk op mijn deelnemerslijst en begin te praten:
“Voor u heeft plaatsgenomen Lotte van Beek, Lotte speelt klarinet en komt uit in de vijfde divisie. Zij gaat voor u ten gehore brengen: Cantabile et Allegro (en ik dacht, daar heb je hem weer, de hoge C). Lotte.. héél veel succes.”
Ik loop van het podium, zweet breekt me uit, als dat maar goed gaat. Lotte deed het geweldig, 88 punten, een mooie eerste plaats. Trots liep ze met haar certificaat de deur uit.
Na 50 muzikantjes te hebben voorgesteld was ik uitgeblust. Wat een langdradige saaie dag, en wat een oubollige sfeer. Ik moest bij de laatste muzikanten ook telkens lachen als ik de zaal uit liep: “voor u heeft plaats genomen…… Michael, héél veel succes”.
Wordt het niet eens tijd het jeugdsolisten concours op te poetsen en daar een fris en spetterend evenement van te maken?
Een half jaar geleden werd ik gebeld door een collega muzikant uit onze vereniging: “Suzanne, ik ben een project aan het doen voor de BBM en daar hoor jij in thuis! We zijn het format voor de solistenconcoursen aan het opfrissen! Er komt ruimte in de commissie dus.. heb je zin en tijd om je hier voor in te zetten?”. Hier hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken! Natuurlijk!!
Op het moment dat ik aansloot bij de commissie waren de grote lijnen al uitgetekend. Er was een concept plan maar de concrete acties moesten nog worden uitgezet.
We zijn een aantal maanden verder en hebben inmiddels een prachtig plan ontwikkeld genaamd Brabant On Stage, BOS zeggen wij inmiddels. Maar, hoe gaat zo’n solistenconcours 2.0 of BOS er dan uit zien? Dat zal ik jullie in het kort uitleggen.
BOS is het podium. Jij bepaalt de show.
En met deze uitdrukking bedoelen we dan ook: de volledige show. Neem jij een danser mee naar je solistenconcours, tof! Heb jij een nummer dat je hebt gearrangeerd met een DJ, doen! Wil jij iemand vragen te schilderen tijdens jouw optreden, dat kan ook! Bij BOS mag álles.
Maar wat betekent dat dan, dat álles mag..?
Je kunt bij BOS ook kiezen hoe je jezelf wil presenteren. In plaats van een standaard aankondiging maak jij een vette tiktok, neem je ons mee tijdens een repetitie van je harmonie, of word je door iemand geïnterviewd. Je kunt je presenteren hoe dat voor jou fijn voelt. Ben je zelf niet zo van de poespas, laat je dan gewoon aankondigen.
Daarnaast kun je ook je beoordelingsvorm kiezen. Wil jij liever een goed advies van de jury, prima. Wil jij graag een juryrapport, dat kan ook. Wil jij dat de jury je optreden mondeling evalueert voor de volledige zaal, ook geen probleem. Je kunt kiezen of je beoordeeld wilt worden mét of zónder punten. Als je het gewoon leuk vind om mee te doen, doe vooral mee! We leggen de lat daar waar hij voor jou moet liggen. Meedoen is belangrijker dan winnen!
Nu zul je denken, alles mag, alles kan, en hoe gaat dat dan als ik wil meedingen naar een plek op het NK? Nou, dat kan ook. De Brabants Kampioenschappen zullen ook in de BOS formule gegoten worden. Wanneer je aansluitend door wilt naar het NK zul je daar wel moeten gaan voor een beoordeling in punten en spelen volgens het reglement van de KNMO. Op het NK zul je ook een stuk uitvoeren volgens de KNMO reglementen, omdat de BOS formule nog niet in het hele land geldig is.
Je leest hier trouwens alles over BOS op onze site.
Alle opties die hierboven zijn genoemd zijn besproken met de grotere solisten concoursen uit de regio. In Bladel kiezen ze er al voor om de muziekkeuze en instrumentkeuze vrij te maken, en maken ze een programma zonder indeling in divisies. Ook kiezen voor welke feedback bij jou past kan al in Bladel! In Beek en Donk gaan ze komend najaar helemaal los met een volledige BOS! Het SMP solistenconcours voor SMP slagwerkers blijft speciaal voor hen een regulier solistenconcours waar ook rechtstreekse plaatsing voor het NK mogelijk is.
Op de BBM-BOS die we samen met ESMG Quadrivium organiseren in de TU in Eindhoven kun je meedoen in de nieuwe BOS, en je kunt ook gaan voor een uitnodiging bij het NK. Als je dat wil moet je dus wel binnen die reglementen deelnemen.
De data voor 2022 zijn
- Bladel 25 & 26 maart
- BBM-BOS 14 & 15 mei
- Beek en Donk najaar 2022
Rest me nog te zeggen: ik hoop dat je net zo enthousiast bent geworden van dit project als ik! Een frisse wind door de solistenconcoursen, dat was het einddoel!
Schrijf je in, laat je verrassen en ga er voor!
Brabant On Stage wordt mede mogelijk gemaakt door