LOBBYEN BIJ JE GEMEENTE
Op 16 maart 2022 zijn de verkiezingen voor de gemeenteraad. De verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen worden na de zomer afgerond. Voor verenigingen is het belangrijk om in die programma’s vermeld te staan, omdat de verdeling van gemeentelijke subsidies er na de verkiezingen op wordt gebaseerd.
In de aanloop naar de verkiezingen is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Je moet als vereniging opvallen bij de lokale politieke partijen. De allerbeste manier hiervoor is door persoonlijk contact te leggen. In een gesprek wordt je boodschap minder snel genegeerd. Dat kan met mails, brieven of publiciteit helaas wel gebeuren.
Kom als vereniging dus in actie en knoop het gesprek aan met lokale politici en partijen.
Persoonlijke gesprekken
Bij de praktische invulling is het slim om zoveel mogelijk leden in te schakelen. Zij kunnen daadwerkelijk de persoonlijke gesprekken met de lokale partijen voeren. Misschien zijn er leden politiek actief binnen de gemeente. Die kun je vragen om binnen hun partij contacten te leggen. Voor de gesprekken met de overige politieke partijen schakel je andere welwillende leden in.
Benaderbare politici
Zitten politici te wachten op het verhaal van de vereniging? Ja natuurlijk. Als lokale politicus ben je geïnteresseerd in alles wat er binnen de gemeente speelt. Omgekeerd is het voor een politieke partij lastig om een uitnodiging vanuit de lokale gemeenschap te negeren. Laat bij het maken van de afspraken dus blijken dat het om een belangrijk geluid uit de lokale gemeenschap gaat.
Als verenigingen voor muziek en dans hebben we gezamenlijke belangen. Denk daarom eens aan samenwerking binnen de gemeente. Knoop samen met andere muziekverenigingen de gesprekken met de lokale politiek aan. Door krachten te bundelen, komt de boodschap nog sterker over. Die bundeling kun je zelfs uitbreiden naar andere culturele verenigingen.
Duidelijke boodschap
Zorg ervoor dat het gesprek effectief verloopt. Zet daarom voor de verschillende leden op een rij wat er aan bod moet komen. Denk dan aan belangrijke thema’s voor de lokale politiek. Voor blaasmuziek, SMP, majorette/twirl zijn dat bijvoorbeeld thema’s als activiteiten voor jongeren, educatie, activiteiten voor ouderen, sociaal-cultureel en maatschappelijk belang, de historische invalshoek en de ambassadeursrol buiten de gemeentegrenzen. Geef aan wat de vereniging op elk van deze gebieden betekent en kan betekenen. Lever hiervoor zoveel mogelijk voorbeelden uit de praktijk.
Tastbare herinnering
Laat aan het einde van het gesprek informatiemateriaal achter. Maak een A4-tje met een beschrijving van de vereniging, inclusief de activiteiten. Een informatiepakket geeft niet alleen leeswerk, maar is ook een tastbare herinnering op het bureau van de politicus.
Een blijvende indruk
De inspanningen rond de komende verkiezingen kun je zeker gebruiken als startpunt voor blijvende contacten met de lokale politiek. Stuur op de eerste plaats enkele weken na het gesprek een mail waarin je terugkomt op het prettige gesprek. Stip de gesprekspunten daarin nog eens kort aan. Vervolgens blijf je voortaan denken aan lokale politici en partijen. Als er bijvoorbeeld uitnodigingen worden verstuurd voor concerten. Of vraag ze eens bij een repetitie. Met andere woorden: hou het vuurtje warm.
Lobbyen bij de gemeenteraadsverkiezingen – Checklist
- Inventariseer welke politieke partijen deelnemen aan de komende verkiezingen voor de gemeenteraad.
- Bepaal wie er binnen de vereniging al contacten heeft met politici of politieke partijen in de gemeente.
- Vraag deze leden of ze een actieve rol willen spelen in het benaderen van de gemeentepolitiek.
- Koppel in een schema de leden aan de verschillende politieke partijen en politici.
- Vul lege plekken in met leden die geen bestaande contacten hebben, maar wel een rol willen spelen.
- Verzamel contactgegevens van lokale politieke partijen (bijvoorbeeld via website gemeente of websites van de partijen).
- Laat leden afspraken maken voor persoonlijke gesprekken. Mocht voor een persoonlijk gesprek geen mogelijkheid zijn, regel dan een gesprek via zoom/skype/teams of telefoon.
- Maak een script dat leden kunnen gebruiken bij de gesprekken, met argumenten waarom vereniging een plaats in de verkiezingsprogramma’s verdient. Denk aan: jongeren, educatie, ouderen, cultuur, historie en toerisme & recreatie.
- Maak een informatiepakket voor elk gesprek met specifieke gegevens van de vereniging (omschrijving, doelen, activiteiten en kalender) en algemene documentatie (bv. van de BBM en KNMO).
- Controleer de stand van zaken rond de gesprekken en stuur – waar nodig – bij.
- Laat bij elk gesprek het informatiepakket achter. Is er geen persoonlijk gesprek of wordt het vergeten, geef het dan af of stuur het na.
- Mail betreffende politici enkele dagen na gesprek ter herinnering.
- Verzamel de ervaringen en reacties van de verschillende gesprekken.
- Laat leden nog enkele malen contact opnemen in de weken na het gesprek.
- Blijf vervolgens de contacten warm houden door regelmatig iets van je te laten horen.
- Nodig politici uit voor concerten, evenementen of op een repetitie.