De kunst van het programmeren
11 april 2021
Online via ZOOM
Door Alex Schillings
Een goed programma maken waarin muzikale uitdaging, een duidelijke lijn en bijzondere momenten voor zowel musici als luisteraars in voorkomen is nog niet zo gemakkelijk. Het klakkeloos composities naast elkaar plaatsen is allesbehalve de bedoeling. Maar wat is dan een goed programma, waaraan voldoet zo’n programma en hoe vind je de juiste composities passend in het programma maar vooral voor het orkest? Alex Schillings geeft zijn visie over de kunst van het programmeren en biedt inzichten in het maken van een artistiek programma.
Alex Schillings
Alex Schillings werd in 1957 geboren in Gulpen. Hij stamt uit een gezin waar blaasmuziek en klassieke muziek een grote rol speelden. Het was dan ook logisch dat hij op zevenjarige leeftijd bij het plaatselijke harmonieorkest trompet ging spelen. Alex rondde in 1979 en 1980 zijn studies trompet en hafabra-directie af aan het conservatorium in Maastricht. Inmiddels had hij zijn zinnen gezet op het dirigentschap. Prominente blaasorkesten uit Limburg stonden onder zijn leiding. Hij heeft met vele orkesten evenzoveel successen behaald.Naast zijn werk als dirigent doceert hij directie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en het ArtEZ Conservatorium in Zwolle. Ook is Alex Schillings verbonden aan de Bundes Akademie te Staufen (Zuid-Duitsland) en het Instituto Superiore Europeo Bandistico (Italië). Ook is hij een veelgevraagd workshopleider voor dirigentencursussen. Bovendien neemt hij vaak plaats in jury’s bij verschillende concoursen.
Stel jezelf deze vragen ter voorbereiding:
* Is programmeren een kunst!?
* Veel stijlen in een programma is afwisselend voor het publiek?
* Welke doelstellingen heb je bij het maken van een programma?:
1. Imponeren
2. Presteren
3. Enthousiasmeren
4. Programmeren
5. Inspireren
* Is programmeren muzikaal beleid?