HET WAAROM-ZAADJE
DOOR MARLEEN VAN DOOREN
29 maart jl. heb ik geprobeerd zoveel mogelijk kennis die ik bezit over het aanschrijven van fondsen over te brengen tijdens de webinar Introductie in Fondsenwerving. Ik hoop dat de kijker er iets aan heeft gehad, een klein inzicht of misschien een wereld die voor hem/haar openging. Dit laatste is misschien wat overdreven 😉
Zelf vind ik het best een klus, het aanschrijven van fondsen. Het begint natuurlijk met het “waarom”, je reden om geld te vinden voor jouw goede werk. Het is om te beginnen een aardige zoektocht; waar vind ik nu geschikte fondsen? Moet ik lid worden van “fondsenwervingonline’ om fondsen te vinden? Moet ik het fondsenboek kopen? Moet ik geld uitgeven aan een van de andere websites die allemaal beweren dat ze mij goed kunnen helpen? Zelf heb die mogelijkheden allemaal bekeken maar ik maak er heel eerlijk gezegd geen gebruik meer van. Ik heb mezelf geabonneerd op de nodige nieuwsbrieven van fondsen en Kunstloc en daarnaast is Google mijn goede en trouwe raadgever. Het ding is namelijk, er zijn bij de genoemde bronnen vele fondsen te vinden maar de spoeling voor kunst en cultuur is een stuk dunner dan bij de zogenaamde goede doelen. Het is helaas ook niet zo dat iemand mij de weg kan wijzen in “fondsenland”. Hoe fijn zou het zijn als ik verkondig dat ik een fonds, of eigenlijk geld zoek en ik vervolgens alles op een presenteerblaadje krijg aangeleverd en het direct op mijn bankrekening wordt gestort? Geld ligt nergens zomaar voor het oprapen, geen boom in mijn achtertuin of een gemakkelijke en laagdrempelige weg om geld te vinden. Dit was dan ook de reden dat ik tijdens de webinar ook geen fondsen op een presenteerblaadje heb aangeleverd, zo werkt het nu eenmaal niet.
Eureka! Ik heb meerdere fondsen gevonden die bij mijn “waarom” passen maar dan komen de zogenaamde “kleine lettertjes”. De voorwaarden van fondsen zijn bij elk fonds verschillend. Ik moet bijv. minimaal 50% van mijn onkosten zogenaamd “matchen”. Met andere woorden: ze doen een bijdrage van maximaal 50% en de rest moet ik ergens anders vandaan toveren. Uit het projectplan moet blijken dat de doelgroep betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het project. Het project mag niet eerder starten dan 4 maanden na het indienen van de aanvraag. Als het project reeds is gestart kun je geen aanvraag meer indienen. Ja, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als je tot zover hebt gelezen denk je misschien “jemig wat ontmoedigend” of “nou laat maar zitten dan”. Dacht je dat nu echt? Werkelijk? Niet doen hoor, want de aanhouder wint. Jij kunt dit! Het is gewoon een proces waar je aan moet beginnen. Zie de kleine stapjes die je moet nemen in fondsen aanschrijven. Kijk wat je einddoel is en je “waarom” en maak dan deze kleinere stapjes. Laat je niet ontmoedigen!
Stap 1. Waarom ga je iets doen, hoe ga je iets doen en wat ga je dan precies doen. Waar heb ik dit eerder gehoord 😉 Dit rijtje moet je dan ook nog even aanvullen met wanneer je iets gaat doen. Stap 2. Zoek geschikte fondsen en heb je ze gevonden? Lees aandachtig de voorwaarden en kijk of jullie een echte match zijn. Stap 3. Schrijf je projectplan en begroting en wees daarbij realistisch. Stap 4. Dien je projectplan in. Stap 5. Ga duimendraaien, kaarsjes opsteken, hopen op een positieve afloop. Vanaf dit punt kan het dan 2 kanten opgaan.
De ene kant is de toekenning! De champagne kan worden ontkurkt en je kunt een vreugdedansje doen, het is je gelukt. Inderdaad, de aanhouder wint! Yes! Je gaat je project uitvoeren waarbij je doet wat je in je projectplan hebt gezegd en waarbij je goed de inkomsten en uitgaven bijhoudt voor de verantwoording achteraf. Bij grote wijzigingen in je project houd je het fonds uiteraard op de hoogte. Je hebt met het fonds afgesproken op welke manier je uiting geeft van hun bijdrage aan jouw project. Misschien willen ze graag hun logo of naam gepubliceerd hebben. Je nodigt het fonds vanzelfsprekend uit bij de uitvoering van het project want ja, jouw succes is hun succes. Je bent nu per slot van rekening partners geworden. Je evalueert en na afloop leg je verantwoording af aan het fonds. Je laat zien dat het vertrouwen dat je van hen hebt gekregen volledig terecht is.
Het geld is goed besteed en je hebt met je project een goed antwoord gegeven op het “waarom”.
De andere kant is de afwijzing, de teleurstelling. Stop je plan niet in de la en ga niet direct bij de pakken neer zitten. Zorg dat je weet waarom je geen toekenning hebt gekregen en leer hiervan. Ga in gesprek met het fonds, met wat aanpassingen in je plan kun je wellicht een heroverweging aanvragen. Misschien is er dan een frisse nieuwe commissie die zich nogmaals over jouw plan gaat buigen. Het duimendraaien kan weer beginnen. Niet het projectplan in de kast maar kaarsjes weer uit de kast, steek ze maar weer aan en gewoon weer hopen op de goede afloop.
Maar soms kom je echt niet verder en moet je accepteren dat het deze keer niet is gelukt. Teleurstelling, balen, je mooie dromen zijn vervlogen. Accepteer het, trek het je niet persoonlijk aan! Laat je ook vooral niet uit het veld slaan om in de toekomst gewoon weer een fonds aan te schrijven. De aanhouder wint!
Tijdens de webinar Introductie in Fondsenwerving van 29 maart jl. wilde ik bij de kijker het “waarom-zaadje” planten. Ik hoop dat dit zaadje, dat nu lekker is ingebed in de rijke aarde, al voorzichtig aan het ontkiemen is. Met af en toe wat water en heerlijke warme zonnestralen krult er straks een groen steeltje omhoog. Is dit “waarom-zaadje” dan toch het begin van een prachtige geldboom die straks gaat groeien en bloeien?