LUISTERTIPS VAN WINAND
Luistertip VOOR Winand
Deze week zijn de rollen omgedraaid, Winand, die elke week een gave tip voor de liefhebbers van blaasmuziek uitzoekt, krijgt een tip van Twan! Sterker nog, het zijn drie tips in één, daar kunnen we lekker lang van genieten!
We wensen Winand op deze manier een spoedig herstel, en we hopen dat hij net zo van deze tip van Twan kan genieten, als wij iedere week van zijn luistertip voor ons.
De tips van Twan
Hierbij 2 originele werken voor blaasmuziek en 1 werk waarvan het mij onduidelijk is of het origineel is. Daar er zoveel is en Winand echt alles weet was het lastig om wat te verzinnen, maar wel heel leuk om zo in mijn geheugen te graven. Ik heb voor werken gekozen die op mij door de omstandigheden, herinneringen en mijn leeftijd/levensfase waarin ik deze muziek gespeeld heb veel indruk gemaakt hebben.
Nigara Falls van Michael Daugherty
Ik heb dit werk mogen uitvoeren met een projectorkest bij het afstuderen van de dirigent en componist Geert Schrijvers. Heftig werk! Deze opname geeft voor mij goed de sfeer van het werk weer. Hier hoor en voel je de kracht van de waterval terug. Dit is de première van het stuk, in 1997, gespeeld door het orkest dat het stuk had besteld bij de componist, de Symphony Band van de University of Michigan.
Lincolnshire Posy van Percy Grainger
Dit standaardwerk voor de harmoniewereld gebaseerd op volksliedjes heb ik 3 keer mogen spelen: Met Gilze, NJHO en met Orventus. Hier een mooie opname van the “President’s Own” U.S. Marine USA Band. Ook heb ik live talloze uitvoering mogen beluisteren. Iedere dirigent heeft verschillende opvattingen over dit werk waardoor het mij blijft boeien om naar te luisteren. Het stuk heeft zijn eigen Wikipedia pagina met allerlei achtergrondinformatie!
Luister en kijk naar de 6 delen door ‘The President’s Own’ U.S. Marine Band
- Deel 1 Lisbon
- Deel 2 Horkstow Grange
- Deel 3 Rufford Park Poachers
- Deel 4 The Brisk Young Sailor
- Deel 5 Lord Melbourne
- Deel 6 The Lost Lady Found
Symphony X van Don Gillis
Voor mij persoonlijk een zeer bijzonder werk: Het 1e grote werk wat ik als “menneke” van 13 tijdens een concours van de Gilzer Sint Cecilia mee mocht spelen in de superieure afdeling. Ik keek nog erg tegen deze wereld op en in het bijzonder tegen onze dirigent die tevens concertmeester bij de KMK was en een zeer grote fan van dit werk. Persoonlijk is voor mij het 2e deel, Requiem voor a Hero, een echt hoorn werk, het mooiste deel . Dit mede omdat mijn vader hoorn speelde en hier nachten van wakker gelegen heeft. Dat was voor mij zeer bijzonder tijdens mijn allereerste concoursperiode. Vier jaar later hebben wij ook nog een mooi werk van Gillis uitgevoerd, het volgens mij nog veel bekendere Tulsa.
Ik heb geen goede opname kunnen vinden, dus heb de symfonische versie erbij gezocht die ikzelf verrassend mooi vind!
Winand stuurt deze keer een luistertip met reiskriebels! Vlakbij, en een prachtige stad voor een weekendje weg:
Luistertip uit Aken
In 2013 werd in Aken (Duitsland) Bläserphilharmonie Aachen opgericht met het doel op een hoog niveau symfonische blaasmuziek te beoefenen.
De stad Aken heeft ongeveer 250.000 inwoners en ligt dicht bij het drielandenpunt Nederland-België-Duitsland op een kilometer van Vaals. De Dom van Aken is het meest monumentale gebouw van de stad en werd gebouwd in opdracht van Karel de Grote. De Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (RWTH) is een van de belangrijkste technische universiteiten, speciaal voor werktuigbouwkunde, auto- en productietechniek; voorheen voor mijnbouwkunde. Het Universitair Ziekenhuis Aken is het op een na grootste in één enkel gebouw gevestigd ziekenhuis van Europa.
Reeds in 2017 nam Bläserphilharmonie Aachen al deel aan het Wereldmuziekconcours (WMC) in Kerkrade, dat enkele kilometers van Aken ligt. Onder leiding van dirigent Tobias Haussig werd in de 1e divisie sectie harmonie met 92,08 punten een eerste prijs met onderscheiding/lof der jury behaald.
Op 23 juni 2019 gaf het orkest een concert in de aula van de technische universiteit te Aken. Uitgevoerd werd o.a. ‘Second Suite for Military Band‘ van Gustav Holst.
Op zaterdag, 16 juli a.s. om 17.10 uur is Bläserphilharmonie Aachen weer deelnemer aan het WMC in de Rodahal te Kerkrade en wel in de 1e divisie sectie harmonie.
Winand
Luistertip uit Oostenrijk
In 2001 wist het Sinfonisches Blasorchester Ried onder leiding van dirigent Karl Geroldinger het WMC te Kerkrade in de 1e divisie sectie harmonie te winnen. Sindsdien is SBO Ried vaste deelnemer van het WMC in de Concertdivisie. Ried im Innkreis is een stadje met ongeveer 11.500 inwoners in het noorden van Oostenrijk en ten zuiden van de Duitse deelstaat Beieren.
Tijdens de Certamen in Valencia mocht ik in 2003 getuige zijn van het grandioze optreden van dit Oostenrijks orkest, alwaar het met het maximaal aantal van de te behalen 400 punten de winnaar werd van dit internationaal concours.
Tijdens het WMC 2017 voerde het Sinfonisches Blasorchester Ried in de Rodahal te Kerkrade in de Concertdivisie de compositie ‘Black Out’ van Thomas Doss uit en de jury waardeerde het totale optreden met 91 punten. Dit werk portretteert de drukte, de hectiek en de extravagantie van een stad. Geld, aandelen, het bankwezen, het internet, consumentisme en materialisme brengen mensen over de grenzen van hun lichamelijke en geestelijke welzijn. Een plotselinge black-out onderbreekt de hectiek abrupt en dan is alles rustig…
Op zondag, 31 juli a.s. om 15.00 uur is het WMC-optreden in de Concertdivisie van het Sinfonisches Blasorchester Ried in de Rodahal te Kerkrade gepland.
Geniet van deze verrassende en swingende compositie van de Oostenrijker Thomas Doss, fantastisch gespeeld door het SBO Ried!
Winand
Luistertip uit Belgisch Limburg
Het muziekonderwijs in Nederland staat in schril contrast met dat van België. Veel muziekscholen in Nederland zijn verdwenen en verdwijnen nog steeds door de culturele afbraakpolitiek van onze (voormalige) regeringen. De muziekscholen in België blijven bloeien en groeien, mede door het zeer goed onderwijs en de financiële mogelijkheden voor de ouders van de leerlingen. Hierdoor spelen de gemiddelde hafabra-orkesten in België op een muzikaal hoger niveau dan in ons land en worden er nagenoeg geen muziekverenigingen opgeheven.
Dit in tegenstelling tot de orkesten in ons land en dit heeft niets met corona te maken, maar met waardering door de Belgische overheden en uiteraard met speelvreugde en ambitie van amateurmusici. De resultaten van de laatste 25 jaren WMC en de deelnemerslijst van dit jaar zeggen voldoende.
Kevin Houben is een bekende componist en dirigent in België. Op zondag, 17 maart 2019 nam de Koninklijke Harmonie van Peer onder leiding van dirigent Kevin Houben deel aan het VLAMO Open Harmonie Kampioenschap.
Peer is een stad in Belgisch Limburg en heeft ruim 16.000 inwoners. Ook inwoner Wouter Lenaerts is een bekende hafa-componist. Als keuzewerk voerde de Koninklijke Harmonie van Peer onder leiding van dirigent Kevin Houben zijn compositie ‘Where Angels Fly’ uit en won met 93,5 punten het prestigieuze concertconcours.
Heel veel luister- en kijkplezier!
Winand
Luistertip uit Madrid: Raise the Roof!
Spanje kent in totaal 28 professionele harmonieorkesten c.q. bandas! La Banda Sinfónica Municipal de Madrid is het meest prestigieuze orkest van het land. Jan Cober werd op 5 januari 2020 als eerste buitenlandse chef-dirigent van dit befaamde symphonisch blaasorkest benoemd.
Op 25 november 2015 voerde La Banda Sinfónica Municipal de Madrid onder de toenmalige dirigent Rafael Sanz-Espert in het Teatro Monumental een bijzondere compositie uit: Concierto para Timbales y Banda Sinfónica; solist was Javier Eguillor Valera. De componist Michael Daugherty noemde zijn werk ‘Raise the Roof‘.
Concertante slagwerkers zullen waarschijnlijk bij het zien en beluisteren van deze solist hun vingers aflikken.
Winand
Luistertip van een topfanfare met een topdirigent
Achel is een dorp in Belgisch Limburg aan de grens met Nederlands Brabant. Het bijzondere aan Achel is niet alleen de Achelse Kluis, een klooster dat deels op Nederlands grondgebied ligt en waar het eigen trappistenbier wordt gebrouwen. Maar ook de plaatselijke Koninklijke Fanfare Kempenbloei heeft een geweldige reputatie in onze hafabra-wereld en is eigenlijk het allerbeste fanfareorkest.
In 2017 wist het orkest onder leiding van de topdirigent Ivan Meylemans een grandioze prestatie te leveren tijdens het Wereldmuziekconcours (WMC) te Kerkrade. In de Concertdivisie sectie fanfare beloonde de jury deze prachtig klinkende fanfare met 97,70 punten, het hoogst aantal punten van het gehele WMC 2017. Kempenbloei verraste de bomvolle Rodahal in Kerkrade met een zeer spectaculair programma waaronder ‘Astral Poetry’ van de Zwitserse componist Oliver Waespi.
Ook dit jaar is deze fantastische fanfare weer tijdens het WMC in de Concertdivisie te beluisteren en wel op zondag 24 juli om 16.20 uur in de Rodahal te Kerkrade. Dirigent en KF Kempenbloei staan zeker weer garant voor een grandioos optreden.
Winand
Luistertip uit Berlicum
Op 23 en 24 november 2019 vond het tot nu toe laatste BBM-concertconcours te Veldhoven plaats. Het was in theater De Schalm 2 dagen volop genieten van hoogstaande symfonische blaasmuziek. Zaterdag 23 november 2019 wist Muziekvereniging TOG uit Berlicum onder leiding van Jan Gerrit Adema de toehoorders met een prachtige concoursuitvoering bijzonder te boeien. Het orkest speelde als inspeelwerk ‘A little prayer’ van Evelyn Glennie, de te beoordelen werken ‘Duende’ van Luis Serrano Alarcon en ‘Aurora’ van Thomas Doss.
Hieronder zie je het volledig live-optreden van Muziekvereniging TOG uit Berlicum, waarbij Anne Peters het publiek op deskundige wijze door het programma leidt. Het orkest werd beloond met een totaal van 92,17 punten; 1e prijs met lof der jury !
Ik was blij getuige te mogen zijn van dit fantastisch concoursoptreden van dit Brabantse toporkest.
Wat verlang ik toch weer naar de ontzettend fijne sfeer in De Schalm te Veldhoven !
Winand
Luistertip ‘Chakra’ van Maurice Hamers
Voor deelname aan het WMC 2005 gaf het Sinfonisches Blasorchester Vorarlberg een compositieopdracht aan de bekende componist, docent orkestdirectie en dirigent Maurice Hamers.
Vorarlberg is een deelstaat van Oostenrijk in het uiterste westen van het land en grenst aan Duitsland, Liechtenstein en Zwitserland. In tegenstelling tot de rest van Oostenrijk is Vorarlberg cultureel meer verwant aan het aangrenzende Liechtenstein en Zwitserland. Onder leiding van dirigent Thomas Ludescher – voormalig leerling orkestdirectie van Maurice Hamers aan de Musikhochschule te Augsburg – wist het orkest met o.a. de compositie ‘Chakra’ 92,4 punten bij elkaar te spelen en daarmee in de Concertdivisie de 3e plaats in de eindrangschikking te bereiken. Maar het had heel wat voeten in de aarde voor het zover was.
Maurice Hamers voorzag een uitvoering van zijn werk met filmbeelden, maar dat was op het WMC in 2005 nog niet mogelijk. Gelukkig is later een prachtige DVD van het project gemaakt. Bekijk hieronder hoe dat bijzondere project tot stand kwam, en bekijk de filmtrailer.
In 2013 voerde de Sociedad Instructiva Unió Musical de Tavernes de la Valldigna onder leiding van dirigent Carlos Revert Espi tijdens de Certamen in Valencia de bijzondere compositie uit.
Tavernes de la Valldigna is een gemeente in de provincie en regio Valencia en ligt aan de kust van de Middellandse Zee. Dit Spaanse orkest neemt op zondag, 17 juli a.s. om 18.20 uur in de 1e divisie sectie harmonie deel aan het Wereldmuziekconcours (WMC) in de Rodahal te Kerkrade.
Tijdens de Certamen te Valencia en het WMC te Kerkrade zijn altijd veel vernieuwende composities te beluisteren. Hopelijk valt er dit jaar in Valencia alsook in Kerkrade weer veel te genieten. Dit geldt uiteraard ook voor de federatieve concertconcoursen van de provinciale bonden.
Winand
El Racó de l’Or / Golden Land
Saul Gomez Soler componeerde voor Unio Musical El Xúquer uit Sumacàrcer en zijn dirigent Josep Ros Garcia het werk ‘El Racó de l’Or’ / ‘Golden Land’ voor de 129e Certamen in Valencia. Sumacàrcer is een gemeente in de provincie Valencia met ongeveer 1200 inwoners.
Dit symfonisch gedicht is geïnspireerd door de inwoners van Sumacàrcer en de verschillende karakteristieken die hun identiteit bepalen: de festivals, de Xúquer rivier, het Penya-Roja kasteel, de sinaasappelboomgaarden en straten.
In 2015 voerde het orkest het werk uit in Valencia en won in de Sección Tercera de befaamde Certamen. Ik denk dat voor harmonie-orkesten met op z’n minst een goed tot zeer goed 3e divisie-niveau dit een zeer uitdagende compositie is om uit te voeren.
Winand
Luistertip uit Loon op Zand
Op zondag 9 december 2018 nam het Symfonisch Blaasorkest Koninklijke Sophia’s Vereeniging uit Loon op Zand deel aan het OBM-concertconcours in Enschede. Onder leiding van dirigent Jos Schroevers voerde het orkest in de Concertdivisie o.a. de compositie Ballata della Gnomidi van Ottorino Respighi uit. De jury waardeerde het totale optreden in de Concertdivisie met 95,5 punten en het bijbehorend predicaat: ZEER GOED!
Naar aanleiding van dit fantastische resultaat werd Koninklijke Sophia’s Vereeniging door de KNMO afgevaardigd naar de Europese Kampioenschappen Harmonieorkesten (ECWO) in Amiens, Frankrijk.
Nu maar hopen dat het doorgaat.
Maar wij wensen Koninklijke Sophia’s Vereeniging uit Loon op Zand in ieder geval heel veel succes !
Winand
Eerste luistertip van het WMC 2022
Dit jaar vindt van 7 juli tot en met 31 juli het Wereldmuziekconcours (WMC) te Kerkrade plaats. Op deze site staat alle informatie over ‘s werelds grootste muziekevenement op gebied van mars, show en blaasmuziek.
Jan de Haan componeerde het verplicht werk voor de 1e divisie sectie fanfare: Paradise Cave “Symphonic Poem for Fanfare Orchestra”
De Koninklijke Fanfare De Werkmanszonen uit Zichen-Bolder (dat ligt in de gemeente Riemst in België) voerde dit werk onder leiding van dirigent Yves Wuyts tijdens het concert ‘Grenzeloos’ reeds op zaterdag 20 november 2021 uit in voorbereiding op hun deelname aan het WMC. Wij wensen hen heel veel succes!
Ik hoop dat ik hiermee ook vooral ook onze fanfareliefhebbers een plezier heb gedaan.
Winand
Luistertip in kerstsfeer
In deze kersttijd is het natuurlijk altijd fijn een compositie te beluisteren, die de sfeer bevordert.
Alfred Reed componeerde Russian Christmas Music
Harmonie Koningin Wilhelmina uit Wamel en het Bachkoor uit Nijmegen voerden onder leiding van dirigent Willem van Zee op 20 december 2015 dit prachtige werk uit in de ‘Vereeniging’ te Nijmegen.
In 2017 nam Harmonie Koningin Wilhelmina uit Wamel deel aan het BBM-concertconcours te Veldhoven. Onder leiding van dirigent Willem van Zee wist het orkest in de 1e divisie sectie harmonie met de werken Symphony no.2 Asgard van Teodoro Barbarán en Atmospheres van John Golland een waardering te krijgen van 93,3 punten, 1e prijs met lof der jury en het hoogst aantal punten van het 2-daags concours.
Beste muziekliefhebbers,
Hierbij wens ik u allen fijne feestdagen, Zalig Kerstfeest en een muzikaal, maar vooral gezond 2022 toe!
Tot volgend jaar!
Winand
Russian Christmas Music van Alfred Reed
Winand stuurt ons zoals iedere week een luistertip, en als je daar even lekker voor gaat zitten duik je ‘down the rabbithole’ voor je het in de gaten hebt. En wauw, wat een verhaal zit er achter deze luistertip! Een verhaal over hoe muziek de wereld kan verbeteren. Laat je verleiden en spring in dit ‘rabbithole’. Veel plezier!
Luistertip uit Caracas Venezuela
Op 13 november 2011 vond in Caracas (Venezuela) een bijzonder concert plaats. In de Simon Bolivar Concert Hall was een optreden van het in 2005 pas opgerichte Banda Sinfonica Juvenil ‘Simon Bolivar’ , een symfonisch jeugdblaasorkest. Onder leiding van Johan de Meij speelde het jeugdorkest de compositie ‘The Seville Suite’ van Bill Whelan. Overal ter wereld wordt hele mooie symfonische blaasmuziek gespeeld. Deze jeugd uit Caracas (Venezuela) is hier ongetwijfeld een bewijs van.
In 2013 maakte de Banda uit Venezuela een tournee door Europa. Zij trad op als gastorkest onder leiding van hun dirigent Sergio Rosales en gastdirigent Ferrer Ferran tijdens de Certamen in Valencia. Daar speelden zij ‘Jungla’ van Ferrer Ferran onder leiding van de componist zelf:
Zij kwamen zelfs naar Nederland! De Banda Sinfonica Juvenil ‘Simon Bolivar’ was te gast in het Limburgse Mheer. Daar maakte L1 een mooi item over: Blaaskracht concert: Zuid-Amerika in Mheer.
En in het kader van “WMC On Tour” trad het orkest in 2013 op in het Openluchttheater te Valkenburg.
Hoe muziek de wereld kan verbeteren.
Deze Banda is een product van ‘El Sistema’ in Venezuela, een initiatief van José Antonio Abreu. Hij start in 1975 met een muziekopleiding voor kansarme kinderen. De kinderen groeien stap voor stap van orkest naar orkest, dat begint al als ze 2 jaar oud zijn! Daarmee verbetert hij hun sociale positie en kansen voor de toekomst. Oprichter José Antonio Abreu wint met zijn werk en de TED Prize. Zie in de video hieronder hoe hij zijn indrukwekkende verhaal vertelt.
Zijn pleidooi is heel aanstekelijk. Zijn argument is herkenbaar, en ook voor ons volkomen relevant:
“Door de muziek ontwikkelen de kinderen hun intellectuele en emotionele kant.
De muziek wordt een bron van ontwikkeling van de dimensies van de mens. Ze verheft de geest en leidt de mens naar volledige ontplooiing van zijn persoonlijkheid.
De emotionele en intellectuele winst is dus zeer groot: het aanleren van principes van leiderschap, lesgeven, en trainen. Het gevoel van loyaliteit, verantwoordelijkheid, gulheid en toewijding aan anderen en de individuele bijdrage tot het bereiken van grote collectieve doelen.
Dit alles leidt tot de ontwikkeling van zelfverzekerdheid en zelfvertrouwen.”
Luistertip uit Palau de les Arts Reine Sofia te Valencia
Op zondag, 21 juli 2019 sloot de Banda Municipal de Valencia als gastorkest onder leiding van dirigent Rafael Sanz-Espert de voorlopig laatste befaamde Certamen af met een bijzonder concert. (Sinds 2019 vinden de Certamen trouwens plaats in het waanzinnige operagebouw Palau de les Arts Reine Sofia te Valencia.) Tijdens het concert verraste de Banda Municipal de Valencia met de composities ‘Jazz Suite’ van Manfred Schneider en ‘Duende’ van Luis Serrano Alarcón met invloeden vanuit jazz, fusion en pop.
Deze composities zijn natuurlijk heel wat anders dan de gebruikelijke concourswerken, maar verandering van spijs doet eten. In 2011 won Luis Serrano Alarcón met zijn werk ‘Duende’ de Best Classical Edition in de Awards of the Music. Harmonie TOG uit Berlicum onder leiding van dirigent Jan-Gerrit Adema wist in 2019 tijdens het voorlopig laatste BBM-concertconcours te Veldhoven met o.a. deze aparte en complexe compositie met een totaal van 92,17 punten een 1e prijs met lof der jury te behalen; een prestatie natuurlijk van formaat!
Winand
Luistertip uit Zuid-Tirol
Zuid-Tirol is na de Eerste Wereldoorlog in 1919 door Italië geannexeerd en sinds 1972 een autonomie. De ‘Musikkapellen’ c.q. blaasorkesten leveren een grote bijdrage in het culturele leven in deze overwegend Duitstalige Italiaanse provincie. In hun traditionele klederdrachten luisteren de blaasorkesten jaarlijks veel wereldlijke en kerkelijke festiviteiten op. We hebben het dan niet alleen over “volkstümliche Musik” , maar ook over de echte symfonische blaasmuziek. Er zijn vele blaasorkesten in Zuid-Tirol met behoorlijke bezettingen en best een redelijk tot zelfs goed niveau. De orkesten zijn sinds 1948 verenigd in de VSM /Verband Südtiroler Musikkapellen. Voor eventueel belangstellenden is hier hun site.
Musikkapelle Villnöss speelde onder leiding van dirigent Hans Pircher tijdens het Paasconcert in 2016 ‘Fantasy Variations on a Theme by Niccolo Paganini‘ van James Barnes. Villnöss is een gemeente met ongeveer 2.500 inwoners en ligt in een dal van de Dolomieten.
Het is erg leuk om meer te lezen over Niccolo Paganini, en nóg leuker om te luisteren naar de spannende podcast ‘Klassieke Mysteries’ van AVRO TROS: Sloot Paganini een deal met de duivel?
Kijk hieronder naar de opname van de Fantasy Variations door Musikkapelle Villnöss, en naar een gaaf optreden tijdens een echte Rasenshow – je weet niet wat je ziet vanaf minuut 7:53’!
Luistertip Sinfonia Hungarica van Jan Van der Roost
Voor deze week heb ik een luistertip van de bekende Belgische componist Jan Van der Roost gemaakt. Ik hoop dat de tip in de smaak zal vallen!
met vriendelijke muzikale groeten,
Winand
Dit is een zeer interessante compositie, die zeker alleen al vanwege de Hongaarse geschiedenis, de moeite waard is om de beluisteren. De wereldpremière vond op 31 maart 2001 plaats in Boedapest (Hongarije) onder muzikale leiding van de componist Jan Van der Roost.
Dit stuk werd gecomponeerd in opdracht van het symfonisch blaasorkest Kiskunfelegyhaza uit Hongarije en opgedragen aan dirigent Ferenc Jankovski, burgemeester Jozsef Ficsor en Gabriella Kiss. De wereldpremière vond plaats op 31 maart 2001 in Budapest (Hongarije) door het eerdergenoemde orkest onder leiding van de componist.
Deze driedelige symfonie beschrijft de geschiedenis van Hongarije. De drie delen zijn geïnspireerd op historische sleutelfiguren, oorlogen en andere belangrijke gebeurtenissen in dit land. De symfonie werd geschreven ter gelegenheid van de millenniumviering van Hongarije in 2001. De prachtige melodie van het Hongaarse volkslied komt keer op keer terug in de symfonie, maar is meestal geheel of gedeeltelijk bedekt. Het loopt als een rode draad door het werk die in het begin nauwelijks opvalt en alsmaar duidelijker wordt naarmate de symfonie vordert. Aan het slot bekroont de melodie het werk in een laatste, schitterende climax waarin het orkest de majestueuze klank van een orgel aanneemt.
Over het symfonisch blaasorkest heb ik alleen gevonden, dat het orkest in 2003 de WASBE Conferentie in het Zweedse Jönköping met een concert heeft opgeluisterd. Hier kun je een opname van dat optreden beluisteren.
Lees hier meer over de stad waar het orkest gevestigd is.
ATTILA, koning van de Hunnen, vaak ‘de gesel Gods’ genoemd, is de centrale figuur in het eerste deel, dat voornamelijk wordt gekenmerkt door angst, dreiging, agressie en wreedheid. Attila’s broer, Buda, heeft echter een heroïscher thema, terwijl zijn geliefde vrouw, Rika, een lyrische melodie heeft. Het spannende einde van dit openingsdeel illustreert de gevreesde snelheid van Attila’s troepen: ze achtervolgden hun slachtoffers en vermoordden ze allemaal!
Het tweede deel gaat over ARPAD, de stichter van de Hongaarse staat. Het begint met een sfeerpassage, die het beeld oproept van zijn grootmoeder, Emese, dromend over zijn bestemming. Een van Arpad’s tegenstanders, de Bulgaarse prins Zalan, werd verdreven na een gevecht. Hierna noemde Arpad het gebied officieel ‘Magyarorszag’.
Het laatste deel is genoemd naar ISTVAN, de koning die het christendom in Hongarije introduceerde en die werd gekroond door paus Silvester II op 1 januari 1001. Een vrij plechtige start leidt tot nog een martiale passage, die eindigt met een aantal luide slagen. Deze symboliseren het voorval waarbij het lichaam van de heiden Koppany in vier stukken werd gesneden, die als een huiveringwekkend voorbeeld naar de vier kastelen van het land werden gestuurd. Een kalm, bijna religieus intermezzo leidt naar het Hongaarse volkslied. Dit prachtige slot, genaamd grandioso, heeft ook een symbolische betekenis: Hongarije heeft na tien eeuwen goede reden om met trots terug te kijken en de toekomst met vertrouwen en optimisme tegemoet te zien.
Synkretismos van Jef Penders
In 2015 overleed componist Jef Penders, maar in 2016 was zijn werk ‘Synkretismos‘ verplicht werk in de 1e divisie tijdens de befaamde Certamen in Valencia.
Unió Musical de Muro de Alcoi onder leiding van dirigent Rafael Garcia Vidal wist met o.a. dit verplicht werk het hoogst aantal punten in de 1e divisie te behalen.
Het is en blijft een heel aparte mooie compositie, die echte liefhebbers best zal aanspreken.
Winand
Luistertip ‘Requiem for a future war’ van Hardy Mertens
Op zondag, 4 november 2018 vond de wereldpremière plaats van de compositie ‘Requiem for a future war’. Het werk werd uitgevoerd door Koninklijke Harmonie Orpheus uit Tilburg onder leiding van componist en dirigent Hardy Mertens. Deze compositie is gebaseerd op de confronterende klaagzang over de onvermijdelijke, jammerende slachtoffers van een mogelijke oorlog. Met dit werk geeft Hardy Mertens uitdrukking aan de huidige spanningen in onze wereld.
Lees meer over Orpheus op hun mooie website!
Op zondag, 18 november nam de Koninklijke Harmonie Orpheus uit Tilburg deel aan het MBGF-concertconcours te Zutphen. In de eerste divisie sectie harmonie voerden zij onder leiding van Hardy Mertens naast ‘Figures Sonores’ van Henk Badings deze prachtige compositie uit. De jury, bestaande uit Danny Oosterman, Tijmen Botma en Arnold Span, beloonde het concoursoptreden in Zutphen met 91,67 punten; eerste prijs met lof der jury.
Hardy is een hele gewone, vriendelijke, fijne persoonlijkheid die je zomaar overal kunt tegenkomen. Zo kwam ik hem in 2019 eens tegen in een winkelcentrum van mijn woonplaats Landgraaf, waar hij zelf geboren en getogen is, maar niet meer woont. Ik had toen juist de CD gekocht van het Groot Harmonieorkest der Belgische Gidsen waar deze mooie compositie op staat; daar hebben we toen uiteraard over gesproken.
Lees hier meer over componist en dirigent Hardy Mertens, en kijk hier op zijn website.
Winand
Luistertips speciaal voor alle fanfaremusici en –liefhebbers:
Alexander Comitas – pseudoniem van de bijzondere componist Eduard de Boer.
Tijdens de Open Nederlandse Fanfare Kampioenschappen 2016 wist de Christelijke Muziekvereniging Oranje uit Grootegast onder leiding van Anne van den Berg alle concurrenten in de 1e divisie achter zich te laten. De jury waardeerde het verplicht werk ‘Armeense Rapsodie no.3‘ van Alexander Comitas met 95 punten, het hoogst aantal punten van dit kampioensconcours.
Met deze tip hoop ik ook alle fanfaremusici en -liefhebbers een groot plezier te hebben gedaan!
Uit Japan
Deze luistertip is een uitvoering van misschien wel het beste symfonisch blaasorkest van Japan, het Tokyo Kosei Wind Orchestra. Het orkest voerde in 2018 de beroemde Schilderijententoonstelling van Modest Moessorgski uit.
De compositie werd door componist, dirigent en arrangeur Toru Takahashi zeer fraai bewerkt, waarbij hij ook prachtig gebruik maakte van het melodisch slagwerk.
Luister hier naar de uitvoering van de beroemde Schilderijententoonstelling door het Tokyo Kosei Wind Orchestra onder leiding van dirigent Kah Chung Wong! Een zeer bekende, maar nog altijd hele mooie – in dit geval – bewerkte compositie.
- Lees hier alles over het stuk
- Lees hier alles over de componist Modest Moussorgski
- Lees hier alles over dirigent Kah Chung Wong
Un momento Dado
Iedere voetballiefhebber kent de bekende uitspraak “Ieder nadeel hep se voordeel” van het icoon Johan Cruyff. Tijdens zijn periode in Barcelona heeft hij ook de Spaanse taal weten te verrijken. Iedereen kent zijn uitspraak ‘En un momento dado’, die ook de titel werd van de prachtige 2Doc documentaire over Johan Cruyff.
Onze eigen icoon van de symphonische blaasmuziek Johan de Meij deelde zijn fascinatie voor Johan Cruyff met rietkwintet Calefax. Virtuositeit, creativiteit, grilligheid en radicale vernieuwing, de kernaspecten van Cruyff ziet De Meij ook bij Calefax terug. Hun samenwerking mondde uit in de compositie ‘Un momento dado’ en hoe dat tot stand kwam lees je hier.
Op 10 januari 2020 speeld Calefax en de Marinierskapel der Koninklijke Marine de wereldpremière van de compositie uit onder leiding van chef-dirigent Majoor Arjan Tien. Kijk en luister hier naar de prachtige opname!
Lees hier meer over
Weer een meesterstuk van Johan de Meij!
Winand
Luistertip van de Canarische Eilanden
De eerste luistertip na deze zomervakantie komt van de Canarische eilanden. Op 4 februari 2018 vond in het Auditorio Alfredo Kraus in Las Palmas de Gran Canaria ‘Il Concerto Temporade’ plaats. Het concert werd verzorgd door Gran Canaria Wind Orchestra onder leiding van dirigent David Fiuza Souto.
David Fiuza Souto, geboren in 1985, studeerde klarinet aan het conservatorium van Vigo (de grootste stad van Galicië/Spanje). Zijn directieopleiding genoot hij van Jan Cober aan het conservatorium te Maastricht en van José Rafael Pascual Vilaplana aan het conservatorium te Valencia. José Rafael Pascual Vilaplana studeerde trouwens zelf ook Hafa-directie bij Jan Cober aan het conservatorium te Maastricht en is een bekende Spaanse componist en muziekpedagoog. David wist tijdens het WMC 2013 te Kerkrade met Banda Unión Musical de Meaño met 95,33 punten in de 1e divisie sectie harmonie het hoogst aantal punten te behalen. Tijdens het WMC 2017 waren de behaalde 92,45 punten in de Concertdivisie met de befaamde Banda Sinfónica del CIM La Armónica de Buñol een ietwat tegenvallend resultaat. David Fiuza Souto is momenteel dirigent van Banda de Lalin en Gran Canaria Wind Orchestra, maar wordt ook veel gevraagd als gastdirigent.
Tijdens ‘Il Concerto Temporade’ werd Soleriana uitgevoerd. Deze compositie is gebaseerd op een fandango van pater Antonio Soler, die leefde van 1729 tot 1783.
Antonio Soler – Wikipedia
Carlos Surinach componeerde Soleriana in 1972.
Carlos Surinach – Wikipedia
Hier de uitvoering van Soleriana van Carlos Surinach door Gran Canaria Wind Orchestra onder leiding van David Fiuza Souto in het Auditorio Alfredo Kraus in Las Palmas de Gran Canaria:
Soleriana – Carlos Surinach – Gran Canaria Wind Orchestra – YouTube
Ik hoop dat u ervan kunt genieten!
Winand
Luistertip Summer Dances
Om al een beetje in de stemming te komen heb ik als laatste luistertip vóór de vakantie gekozen voor ‘Summer Dances’ van Adam Gorb.
Tijdens het Wereld Muziek Concours (WMC) te Kerkrade was deze compositie in 2017 verplicht werk in de 2e divisie sectie harmonie. Banda Sinfónica Asociación Amigos de la Música de Yecla wist onder leiding van dirigent Angel Hernández Azorin de compositie van Adam Gorb op een bijzonder manier en mooi te vertolken. In het Parkstad Limburg Theater te Heerlen, waar alle orkesten van de 2e en 3e divisie optraden, wist de Banda uit Yecla een geweldige prestatie te leveren. Voor het genoemde verplicht werk werd het orkest gewaardeerd met 95,67 punten. Daarbij kwamen 96,67 punten voor het keuzewerk ‘Give us this day’ van David Maslanka. Dat betekende een totaal van 95,67 punten, het hoogst aantal punten in de 2e divisie sectie harmonie en winnaar van de Golden Timbale!
Yecla is een gemeente in de Spaanse provincie en regio Murcia en heeft ongeveer 34.000 inwoners.
Men richt zich hier vooral op wijnbouw, terwijl de meubelindustrie ook belangrijk is.
Luister naar de opname van Summer Dances door de AAMY
Lees meer informatie over Adam Gorb
Geniet van ‘Summer Dances’ , heb een mooie zomer en een fijne vakantie!
Winand
Luistertip uit Santiago de Compostela
In Santiago de Compostela, de bekende St.Jakobus-bedevaartsplaats in het Noord-Spaanse Galicië, vindt jaarlijks in het Auditorio de Galicia het concours Certame Galego de Bandas de Música plaats. In 2018 was de Banda de Lalin in Santiago de Compostela een van de deelnemende orkesten. Het stadje Lalin ligt in Galicië en heeft iets meer dan 20.000 inwoners. In 2009 en 2013 nam de Banda de Lalin onder leiding van dirigent Bram Sniekers deel aan het Wereldmuziekconcours (WMC). Op 26 juli 2013 verzorgde de Banda tijdens het WMC een onvergetelijk geweldig avondvullend Spaans concert met fantastische solisten in de uitverkochte Rodahal te Kerkrade.
Diezelfde Banda de Lalin speelde onder leiding dirigente Isabel Maria Rubio Molina tijdens de Certame Galego de Bandas de Música in Santiago de Compostela het keuzewerk:
Symphony no7 ‘Symphonic Requiem’, een compositie ter herdenking van de Amerikaanse Burgeroorlog 150 jaar geleden, van James Barnes
In 2019 won de Union Musical de Meaño de Certame Galego de Bandas de Música in Santiago de Compostela. Meaño is een gemeente in Galicië en heeft ongeveer 5.400 inwoners. Tijdens het WMC 2013 wist dit orkest uit het Spaanse Galicië onder leiding van dirigent David Fiuza Souto in de 1e divisie sectie harmonie de meeste punten te vergaren. Als keuzewerk vertolkte dit sterk verjongde orkest onder leiding van dirigent Diego Javier Lorente López in het Auditorio de Galicia de prachtige compositie:
‘El jardin de las Hespérides’ van José Suñer Oriola.
Ook tijdens het WMC 2017 was het al enorm genieten van deze compositie, die werd uitgevoerd in de 1e divisie door Harmonieorkest De Volksgalm uit Riemst (België) onder leiding van dirigent Frenk Rouschop en in de concertdivisie door het Landesblasorchester Baden-Württemberg (Duitsland) onder leiding van dirigent Björn Bus. Maar ook de Koninklijke Philharmonie uit Bocholtz onder leiding van Frenk Rouschop maakte in december 2019 grote indruk met het behalen van het ‘predicaat zeer goed’ met o.a. dit werk in de concertdivisie tijdens “jury aan huis” in het Parkstad Limburg Theater te Heerlen.
Heerlijke klanken uit het Spaanse Galicië!
Winand
Van het Iberisch schiereiland
Altea is een stadje aan de Middellandse Zee in Spanje, 100 km ten zuiden van Valencia en heeft ongeveer 22.000 inwoners. Elk jaar wordt in het najaar het concours Certamen international de bandas de Música ‘Vila Altea’ in het “Palau Altea” georganiseerd.
Ieder jaar nemen zeer gerenommeerde symfonische blaasorkesten aan dit concours deel, maar wegens corona vond het laatste plaats in 2019. Het concours kreeg toen een zeer opvallende en overtuigende winnaar uit Portugal, n.l. La Orquestra de Sopros de Academia de Artes de Chaves .
De gemeente Chaves heeft ongeveer 45.000 inwoners en ligt in het noorden van Portugal aan de Spaanse grens. Het orkest won met 287 punten (in ons systeem betekent dat 95,67 punten) Primer Premio con Mención de Honor en Trofeo Sociedad Filharmónica Alteanense y Premio Villa de Altea.
Dat in Portugal goede harmonie-orkesten zijn, mocht ik in 2011 tijdens het 60-jarig bestaan van het WMC in de Rodahal te Kerkrade ervaren, waar de Banda Sinfónica Portuguesa uit Porto onder leiding van dirigent Francisco Ferreira tijdens het mini-WMC door de jury met 98 punten werd gewaardeerd; nooit eerder behaalde een orkest tijdens het WMC dit aantal punten, een unicum! Met de nagenoeg perfecte uitvoeringen van het verplichte werk Rites van Jean Absil en het keuzeprogramma Travaler van David Maslanka, Flashback van Daniel Moreira en Sinfonia Hamlet van Santiago Quinto Serna was dit een prestatie van formaat.
En dan nu La Orquestra de Sopros de Academia de Artes de Chaves onder leiding van dirigent Luciano Pereira met de werken van bekende Spaanse componisten tijdens de Certamen in Altea. Luister hieronder naar de werken en lees over de componisten!
- Het inspeelwerk: Cien años de suspiros – Santiago Quinto Serna
- Het verplichte werk: Sinfonia no.2 De la mar – Martinez Gallego
- Het keuzewerk: Sinfonia no.2 Venus de las Luces – José Suñer Oriola
Het Iberisch schiereiland heeft een geweldige cultuur van symfonische blaasmuziek, maar wat is eigenlijk hun geheim? Dat zou ik echt wel eens willen weten!
TUSSEN HOOP EN VREES
Vorig jaar gaf Fanfare De Vooruitgang uit Stiphout onder leiding van dirigent Frenk Rouschop op zondag, 11 oktober j.l. een bijzonder concert in Theater Het Speelhuis te Helmond met als thema Tussen Hoop en Vrees.
De Vooruitgang is al vele jaren een van onze topfanfares en als toehoorder mocht ik in 1978 getuige zijn van een geweldig optreden van dit orkest tijdens de federatieve FKM-kampioenschappen, georganiseerd door de toenmalige Bossche Bond. Onder leiding van de vermaarde dirigent Rudy Siebert wist de fanfare uit Stiphout de oranje kampioenswimpel in de superieure afdeling (thans 1e divisie) te veroveren. Het was bijna een thuiswedstrijd, want de kampioenschappen vonden plaats in ‘t Speelhuis te Helmond, zoals het theater vóór de brand in 2011 heette. Ook in 2018 mocht ik met volle teugen genieten van deze fantastische fanfare tijdens het BBM-concertconcours te Veldhoven.
Programma “Tussen Hoop en Vrees”
Presentatie en verteller: Frans Limburg
Lees hieronder meer over de componisten en de werken:
BUÑOL
Buñol is een gemeente met ongeveer 9.700 inwoners en ligt 38 km ten westen van de provinciehoofdstad Valencia. Jaarlijks wordt er eind augustus het tomatengevecht Tomatina gehouden en gooien duizenden jongeren met ontbloot bovenlijf tomaten naar elkaar.
Buñol heeft 2 ontzettend grote en vermaarde bandas/harmonieorkesten, namelijk Banda Sinfónica S.M. La Artistica en Centro Instructivo Musical La Armonica. Beide orkesten hadden in het verleden grote successen tijdens de Certamen in Valencia en namen ook deel aan het WMC te Kerkrade en horen tot de top van de symphonische blaasmuziek. La Artistica wist onder leiding van dirigent Henrie Adams met o.a. een fantastische uitvoering van ‘The Widow of Valencia’ van Aram Khachaturian in een arrangement van Erik Somers het WMC 2001 te Kerkrade winnend af te sluiten.
Vanaf 1987 bezit Buñol het Auditorio Municipal San Luis, dat plaats biedt aan 2.500 toeschouwers en vinden er tal van evenementen plaats. Jaarlijks geven beide orkesten half augustus tijdens het Concierto Mano a Mano het enige gezamenlijk concert; zoals ook de beide Thorner harmonieën dat jaarlijks in mei doen.
Op 17 augustus 2019 gaven beiden hun laatste gezamenlijk concert vóór de vreselijke corona. Hier een indruk van dit gezamenlijk Concierto Mano a Mano in het Auditorio Municipal San Luis te Buñol. Allereerst een opname van La Artistica onder leiding van dirigent Salvador Sebastia López met de bijzondere 4-delige compositie Sinfonia no 6 ‘Gratifica’ van Andrès Valéro-Castells. En beluister hierna de opname van La Armonica onder leiding van dirigent José Tello Espert met ‘Red Cape Tango’, het 5e deel uit Metropolis Symphony van Michael Daugherty.
SYMPHONY NR. 1
In 2016 speelde de Amsterdamse Tramharmonie tijdens het BBM-concertconcours te Veldhoven het werk Symphony nr. 1 van de Vlaamse componist Bart Picqueur. Tijdens het WMC in Kerkrade werd in 2017 dezelfde compositie als keuzewerk uitgevoerd door Orkest Orventus uit Oisterwijk onder leiding van Jacco Nefs. Het orkest wist met een puntentotaal van 92,33 een geweldige 1e prijs met lof/onderscheiding te behalen. Hierdoor trok deze componist mijn speciale aandacht.
Op 27 mei 2017 vond de première plaats van Symphony nr. 1 “KRKA” van deze Vlaamse componist Bart Picqueur. De compositie werd gespeeld door Pilhalni Orkestre KRKA uit Novo Mesto/Slovenië onder leiding van dirigent Matevz Novak; de rivier Krka omringt het stadje Novo Mesto. In 2005 nam dit orkest ook al met succes deel aan het WMC te Kerkrade, alwaar in de 1e divisie sectie harmonie met 90,33 punten een 1e prijs met lof/onderscheiding werd behaald. Beluister hier een opname van de première Symphony nr. 1 “KRKA”.
In 2017 maakte Bart Picqueur van deze compositie voor de befaamde Certamen in Valencia een verkorte versie: Sinfonietta #1. Deze Sinfonietta #1 was in 2018 in de hoogste divisie ‘Secciòn de Honor’ het verplichte werk. Societat Musical Instructiva Santa Cecilia de Cullera onder leiding van dirigent Carlos Garcés Fuentelsaz wist deze Certamen te winnen. Hierbij de mooie uitvoering van genoemde Sinfonietta #1.
Vermeldenswaardig is dat in 2018 tijdens de Europese Kampioenschappen voor Harmonie-Orkesten (ECWO) te Brussel de in 2017 gecomponeerde ‘Mutations’ van Bart Picqueur het verplicht werk was. Hij timmert dus behoorlijk aan de weg!
LIBERTADORES
Tijdens het WMC 2017 speelde de Fanfare St.Caecilia uit Schimmert in de Concertdivisie het oorspronkelijk voor harmonie-orkest gecomponeerde ‘Libertadores’ van de Spaanse componist Oscar Navarro. Alvorens ik u deze opname wil laten zien en horen, wil ik u een concertoptreden met ‘Libertadores’ onder leiding van de componist niet onthouden.
En nu de opname van Fanfare St.Caecilia uit Schimmert onder leiding van dirigent Frenk Rouschop. Met de Fanfare De Vooruitgang uit Stiphout wist Frenk Rouschop in 2018 tijdens het concertconcours te Veldhoven 93,5 punten een 1e prijs met lof te behalen en daarmee ook de Gerard Donkerswisseltrofee voor het meest bijzondere optreden.
ROEMEENSE RAPSODIE
Tijdens het Wereldmuziekconcours (WMC) 1966 te Kerkrade speelde in de voor het WMC gebouwde gloednieuwe Rodahal de Koninklijke Harmonie van Thorn onder leiding van dirigent Harrie Biesen in de 1e divisie sectie harmonie het keuzewerk Roemeense Rapsodie van George Enescu. Alhoewel de Koninklijke Harmonie van Thorn met een totaal van “slechts” 306 punten (huidig systeem 85) niet tot de allerbeste van het WMC 1966 behoorde, maakte dit werk een behoorlijke indruk op me en ben ik het eigenlijk nooit vergeten.
Deze opname van de Ryukoku University Symphonic Band vind ik zo mooi, omdat dit fantastische Japanse orkest deze compositie naar mijn bescheiden mening heel goed uitvoert. Het bijzondere is dat de harmonieorkesten in Japan, ondanks het grote cultuurverschil tussen Azië en Europa, goede opvattingen hebben over Europese muziek. Dit komt natuurlijk door de goede universiteitsorkesten met hun uitstekende dirigenten, zoals ook dit orkest er een is.