Golden Girls – stappenplan
Wat begon met een droom en een berichtje op facebook eindigde met een fantastisch straatoptreden van 50 (!) oud leden van St. Remi uit Baarle Nassau. Een overweldigend succes! Hoe dit project is aangepakt lees je hier. Alle stappen staan omschreven zodat je hier ook heel gemakkelijk zelf mee aan de slag kunt.
Ontstaan
Clazien Smit liep enkele jaren met het idee, om met oud-leden van de majorettes van St. Remi Baarle-Nassau in de carnavalsoptocht van Baarle-Nassau/Hertog deel te nemen. Door het bekijken van optochten in Baarle, maar ook op TV sluimerde het gevoel om eens iets groots op te zetten. Waarbij het streven was om met 50 oud-leden een mega groot optreden neer te zetten.
Dit leek een droom te zijn, maar dit werd er een die werkelijkheid werd, van een omvang die werkelijk de stoutste dromen overtrof. Niet alleen van Clazien, maar ook die van vele oud-leden. De Golden Girls werd de groep genoemd en het werd een unieke gebeurtenis, die zowel de deelnemende Golden Girls maar ook het publiek diep raakte.
Dit proces verliep in nog geen 2 maanden tijd, van start van het project tot het optreden in 2019.
Wat het tot een succes maakte, was de snelle communicatie via social media, snelle eenduidige besluiten die werden gemaakt (zo gaan we het doen en niet anders), en het enthousiasme van de voortrekkers, en de oud-leden zelf.
Voorbereiding
- Bekendmaking/oproep op privé facebookpagina, gecombineerd met oude foto’s van vervlogen tijden uit verschillende decennia
- Aanmaken van een besloten facebookpagina voor de Golden Girls
- Door middel van actief melden hoeveel deelnemers er op dat moment waren, werden anderen ook aangespoord om mee te doen. Foto’s blijven plaatsen van vroeger. Het bekende domino effect begint dan te starten.
- Indien iemand mee wil doen; toevoegen aan de besloten facebookpagina, zodat zij weer mensen kunnen uitnodigen etc. etc.
- Persoonlijk aanspreken van oud-instructrices/ miss majorettes en andere enthousiaste oud-leden waarvan je weet waar je vanop aan kunt om afspraken te maken om de kar te gaan trekken.
- Groep van bovengenoemde maken, wij noemden deze de voortrekkers. (ongeveer 8 personen)
- Vergadering met de voortrekkers waarin goed overlegd wordt wat gaan we precies doen.
Uitgangspunt is : simpel houden voor iedereen.
Selecteren van “parades” (stukjes van repeterende oefeningen voor op straat) geshowd op straat zodat bijna iedereen door de jaren heen deze kent of herkent. Meestal 4 tot 6 x 8 tellen - Gezamenlijke training van de voortrekkers waarin de “parades” herhaald worden.
Deze zijn per parade gefilmd en op de besloten facebookpagina geplaatst.
Trainingen
- Plannen van 3 trainingen (op zondagochtenden.) Vooral de eerste keer een belevenis met al deze oud-leden. Elke voortrekker neemt een gedeelte van de oud-leden voor zijn rekening om de parades te herhalen. Groepjes zijn vooraf gemaakt, zodat leeftijdgenoten bij elkaar zitten.
- Bij een grote groep is het handig dat er een aantal voortrekkers in het midden van de groep meelopen en een aantal voortrekkers op de voorste rijen om de parades aan te geven etc.
- Door het enthousiasme van de Golden Girls, werden ook oud-leden en oud-muzikanten van St. Remi actief, en boden aan, om ook mee te gaan trommelen of musiceren.
- De derde repetitie was met live muziek op de buitenplaats van de locatie waar nog steeds getraind en gemusiceerd wordt. Er werd totale medewerking verleend door St. Remi, ook voor binnen in de locatie te trainen zonder kosten.
Praktische zaken
- Batons : velen hebben een baton zelf ooit gekocht, maar je kan ook batons verzamelen van verenigingen die ter ziele zijn gegaan bijvoorbeeld. Iedereen kon dan evt. een oude baton aanschaffen.
- Inleggeld deelname voor kleding : 25 euro
Basis : zwarte broek, zwarte coltrui zelf aan te schaffen. Sportschoenen werden goud gespoten. Jasje, gouden hoed, gouden bloem, zwarte veren en linten werden aangekocht.
Jasjes zijn bij een carnavalszaak ingekocht. Eerst proefmodellen, daarna de hele bestelling geplaatst. - Sponsoring : verschillende oud-leden hebben een eigen zaak, of werken bij een bedrijf die een gedeelte van de sponsoring deed. Denk aan hoeden, veters, veren, bloemen, schmink, linten.
- Volledige communicatie verliep via de Golden Girls besloten facebook groep en de voortrekkers in een groepsapp. 1 persoon neemt de uiteindelijke besluiten.
- Optreden carnavalsoptocht 2019 : zowel voor als na de optocht is er in detail nagedacht over consumpties (die ook weer gesponsord werden) en de broodjes van tevoren.
- Aankleding door een uithangbord te maken met ballonnen, namen van sponsors op het bord, gedragen door 2 huidige jonge twirlsters
- De oudste Golden Girl was 70 jaar, en de oprichtster van de majorettes van St. Remi, de jongste Golden Girl rond de 25 jaar. Vooral veel animo van de 45 plussers!
- De besloten FB pagina blijft bestaan; alle filmpjes foto’s reacties van iedereen blijft daar op staan.
Na het eerste optreden
Zo’n dergelijke belevenis, met zelfs een afterparty (om het zakgeld op te maken) in een bekend café in Baarle, vergezeld met een hapje en drankje , waar zelfs iedereen zijn fotoboeken van vroeger mee kon nemen, maakte dat het onvergetelijke gebeurtenis werd.
Het eerste optreden is zelfs nog 1 keer dunnetjes over gedaan, op verzoek van de gemeentes Baarle-Nassau/Hertog vanwege de opening van de rondweg later in het jaar 2019. Hier deden toch nog zo’n 30 dames aan mee.
Het is een flinke klus, maar het liep als een heerlijke rollercoaster. Door het enthousiasme en het heimwee naar vroeger, elkaar ontmoeten na 20-30-40 jaar zijn er opnieuw vriendschapsbanden opgebouwd en ziet men elkaar weer. Een fantastische belevenis voor de jonge oudere dames.
Hopelijk mogen er nog vele groepen met Golden Girls volgen… wie weet wat er dan nog meer uit kan ontstaan!
Wil je dit stappenplan downloaden klik dan hier