GELD GENEREREN
Wij waren op uitnodiging van Rabo Clubsupport bij de workshop ‘geld genereren’ onder leiding van Peter van Baak in de Bommelerwaard. We delen heel graag hieronder alle tips en links!
Peter van Baak is één van de oprichters van het bedrijf SponsorVisie. Hij heeft ontzettend veel ervaring met het helpen van amateurverenigingen bij hun sponsorbeleid, en dat was te merken tijdens de workshop! Zelf schrijft hij op zijn site: “Ik vind niets leuker dan om de sponsorwervers in Nederland te laten zien op welke manier ze succesvoller kunnen zijn.”
We kregen de powerpoint presentatie na de workshop mee, en we mogen deze verspreiden!
Mochten je zelf vragen voor Peter hebben, benader hem dan gerust. Hij is bereikbaar via [email protected] of 06-41942715.
Op weg naar beter sponsorbeleid
Je wil graag nieuwe sponsors aan je club verbinden, maar waar begin je? Hoe kom je aan potentiële sponsors en hoe bepaal je welk bedrijf je gaat benaderen? Ga niet blind aan de slag, maar breng eerst het potentieel in kaart. Dit wordt makkelijk door de verschillende bronnen te onderscheiden en vanuit de bronnen geschikte bedrijven te selecteren.
- Lees hier het advies over hoe je geschikte sponsors kunt selecteren.
- Gebruik deze tool om je bestaande contacten te inventariseren via LinkedIn.
Als je een potentiële sponsor geselecteerd hebt begint het echte werk pas. Het daadwerkelijke werven vraagt een goede voorbereiding. Het vergroot de kans op succes aanzienlijk. Voorbereiding klinkt als veel werk, maar dat valt mee. Onderstaand 5-stappenplan helpt je op weg.
Crowdfunding
Crowdfunding is volgens Peter bij uitstek een middel om een financieel gat te dichten met hulp van je achterban. Zo zorg je dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Iets wat bij uitstek past bij een vereniging. Mochten jullie met crowdfunding willen starten dan is dit werksheet voor het opstarten van een crowdfundingcampagne handig. Voorbeelden van plannen voor diverse doelen vind je op deze website van crowdfundingvoorclubs.
Er zijn veel verschillende platforms beschikbaar die zich richten op verschillende doelgroepen en vaak verschillende prijsstellingen kennen. Vaak is dit een percentage over het opgehaalde bedrag en een vast bedrag per (iDEAL)-betaling, maar er zijn ook platforms die een vaste licentiefee rekenen. Die zijn vaak goedkoper als er grote bedragen worden opgehaald.
Hier vind je een overzicht van beschikbare platforms. Je kan hierbij “Maatschappelijke” organisaties als filter kiezen.
Peter liet inspirerende filmpjes zien, waardoor meteen duidelijk wordt hoe je je sponsorbeleid kunt verbeteren door een andere benadering te kiezen! Daarom delen we ze hieronder. Welke woorden kies je, hoe verras je je sponsors en tot slot een filmpje over hoe de fiscale regeling met betrekking tot de periodieke gift werkt.